Geachte leden van de Tweede Kamer,
De situatie rondom defecte liften op Nederlandse treinstations blijft onaanvaardbaar. Reizigers met een mobiliteitsbeperking worden hierdoor ernstig benadeeld en kunnen vaak niet of nauwelijks gebruikmaken van het openbaar vervoer. Dit probleem beperkt zich niet alleen tot de defecte liften, maar strekt zich ook uit tot de kwaliteit en betrouwbaarheid van het vervangend vervoer.
Een schrijnend voorbeeld is de lift op spoor 3 en 4 op station Ede-Wageningen, die vaker buiten gebruik is dan functioneel en dan hebben we hier over splitter nieuw station. Sinds September 2024 is deze lift opnieuw defect op de volgende dagen:
- 26-09-2024
- 02-10-2024
- 27-11-2024
- 04-12-2024 (verkeerde taxi gestuurd, niet geschikt voor hulpmiddelen)
- 07-01-2025
- 08-01-2025
- 09-02-2025
- 12-02-2025
Het vervangend vervoer, dat sinds de overgang van Transvision naar ZCN geregeld wordt, functioneert allesbehalve naar behoren. Taxi’s zijn vaak niet op tijd, niet geschikt voor hulpmiddelen zoals scootmobielen en rolstoelen, of in slechte staat. Het komt voor dat reizigers uren moeten wachten op vervoer, wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.
Een bekend geval uit 2023, waarbij een reiziger (ikzelf, Bas van den Dikkenberg) door falende reisassistentie gedwongen werd om 25 kilometer in de kou af te leggen, illustreert de ernst van de situatie. Dit werd destijds al onder de aandacht gebracht door het AD:
AD-artikel. Helaas blijkt dat er sindsdien weinig verbeteringen zijn doorgevoerd.
Oproep aan de politiek:
- Zorg voor structurele oplossingen om liften betrouwbaarder te maken, inclusief een voorraad aan reserveonderdelen.
- Voer dagelijkse controles uit op de werking van liften.
- Keer zo snel mogelijk terug naar Transvision voor vervangend vervoer, dat in het verleden betrouwbaarder functioneerde.
- Verbeter de communicatie naar reizigers met een mobiliteitsbeperking, zodat men weet hoe vervangend vervoer aangevraagd kan worden.
Dit probleem treft niet alleen scootmobielgebruikers, maar álle mensen met een mobiliteitsbeperking, zoals rolstoelgebruikers en reizigers met andere hulpmiddelen. Het OV moet toegankelijk zijn voor iedereen!
Met vriendelijke groet,
Bas van den Dikkenberg
Piazza 20, 3995 XK Houten
06-52384841